ہمارے فلسفہ کے استاد نے کہا ہے کہ روح ایک انسان سے دوسرے انسان میں منتقل ہوجاتی ہے۔ کیا یہ صحیح ہے؟ اگر یہ صحیح ہے تو یہ کیسے ہوسکتا ہے کہ جس روح کو عذاب ہو یا اس کا محاسبہ ہو رہا ہو‘ وہ منقل ہوجائے یہ تو دوسرے انسان کا محاسبہ ہوگا؟
آپ کے استاد کا یہ کہنا صحیح نہیں کہ روح ایک انسان سے دوسرے انسان میں منتقل ہوجاتی ہے۔ اس مسئلہ میں یہ آیت بنیادی حیثیت رکھتی ہے۔
’’اور جب تیرے رب نے بنی آدم سے ان کی پشتوں میں سے ان کی اولاد کو نکالا اور انہیں خو د ان پر گواہ بنایا (اور ان سے فرمایا) کیا میں تمہارا رب نہیں؟ انہوں نے کہا ’’کیوں نہیں‘ ہم گواہی دیتے ہیں (ہم نے یہ اس لئے تمہیں بنادیا ہے) مبادا تم قیامت کے دن کہو کہ ہم تو اس سے بے خبر تھے۔‘‘
اس آیت کی تشریح اس حدیث سے ہوتی ہے جو امام مالک نے اپنی کتاب ’’مؤطا‘‘ میں روایت کی ہے کہ حضرت عمر بن خطاب سے اس آیت کے متعلق سوال کیا گیا:
حضرت عمر نے فرمایا: ’’میں نے کسی کو جناب رسول اللہﷺ سے یہ سوال کرتے سنا تھا کہ رسول اللہﷺ نے فرمایا:
’’اللہ تعالیٰ نے آدمؐ کو پیدا کیا‘ پھر ان کی پشت پر اپنا دایا ہاتھ پھیرا اور اس سے آپﷺ کی اولاد کو نکالا اور فرمایا: ’’میں نے یہ لوگ جنت کے لئے پیدا کئے ہیں‘ یہ جنتیوں والے عمل کریں گے۔ پھر اللہ تعالیٰ نے آدم کی پشت پر ہاتھ پھیرا اور اس سے آپﷺ کی اولاد کو نکالا اور فرمایا: ’’میں نے یہ لوگ جہنم کے لئے پیدا کئے ہیں اور یہ جہنمیوں والے عمل کریں گے۔‘‘!( مسند احمد تحقیق احمدشاکر حدیث نمبر:۳۱۱۔ مؤطا امام مالک حدیث نمبر: ۸۹۸۔ سنن ابی داؤد حدیث نمبر: ۴۷۰۳۔ جامع ترمذی حدیث نمبر: ۵۰۷۱۔ مستدرک حاکم ج:۱‘ ص:۲۷‘ ج:۲‘ ص:۳۲۴‘ ۵۴۴۔ ’’الشریعۃ‘‘ آجری حدیث نمبر: ۱۷۱۔ الرواعلی الجمیۃ تصنیف ابن مندہ حدیث نمبر:۲۸۔)
ابن عبدالبر فرماتے ہیں‘ اس مفہوم کی دیگر احادیث بہت سی سندوںس عمر بن خطاب‘ عبداللہ بن مسعود‘ علی بن ابی طالب‘ ابو ہریرہ اور دیگر صحابہ کرام (رضی اللہ عنھم اجمعین) سے ثابت ہیں اور اس پر اہل سنت والجماعت کا اجماع ہے۔ علمائے اہل سنت کہتے ہیں کہ ایک جسم سے دوسرے جسم میں روح کی منتقلی کا مذہب ’’تناسخ‘‘ کا عقیدہ رکھنے والے کا قول ہے اور وہ کافر ترین لوگ ہیں اور ان کا یہ قول انتہائی باطل ہے۔