سرچ انجن کی نوعیت:

تلاش کی نوعیت:

تلاش کی جگہ:

(90) نبی مامور بالجہاد اور غیر مامو بہ میں فرق

  • 12816
  • تاریخ اشاعت : 2024-04-19
  • مشاہدات : 1208

سوال

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نبی  ما مو ر  با لجہا داور غیر  ما مو ر  بہ  میں فرق  کی وضا حت  فر ما ئیں


الجواب بعون الوهاب بشرط صحة السؤال

وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته!

الحمد لله، والصلاة والسلام علىٰ رسول الله، أما بعد!

انبیاء علیہ السلام کی شہا د ت  یا دشمن کے ہا تھوں  قتل  کے با ر ے  میں علماء  میں دو مختلف  آرا ء  مشہور  ہیں :

(1)دشمن  کے ہا تھوں  رسول  کا قتل  ممکن ہے ۔

(2)دشمن کے ہا تھوں   نبی  یا رسول  کا قتل  ممکن  ہے جیسا  کہ متعدد  قرآنی  آیا ت  سے ظا ہر  ہے

﴿وَإِذ قُلتُم يـٰموسىٰ لَن نَصبِرَ‌ عَلىٰ طَعامٍ وٰحِدٍ فَادعُ لَنا رَ‌بَّكَ يُخرِ‌ج لَنا مِمّا تُنبِتُ الأَر‌ضُ مِن بَقلِها وَقِثّائِها وَفومِها وَعَدَسِها وَبَصَلِها ۖ قالَ أَتَستَبدِلونَ الَّذى هُوَ أَدنىٰ بِالَّذى هُوَ خَيرٌ‌ ۚ اهبِطوا مِصرً‌ا فَإِنَّ لَكُم ما سَأَلتُم ۗ وَضُرِ‌بَت عَلَيهِمُ الذِّلَّةُ وَالمَسكَنَةُ وَباءو بِغَضَبٍ مِنَ اللَّـهِ ۗ ذٰلِكَ بِأَنَّهُم كانوا يَكفُر‌ونَ بِـٔايـٰتِ اللَّـهِ وَيَقتُلونَ النَّبِيّـۧنَ بِغَيرِ‌ الحَقِّ...﴿٦١﴾... سورة البقرة

اصل با ت یہ  ہے مسئلہ  ہذا  کچھ  وضا حت  کا متقا ضی ہے ۔

اول :لفا ظ  "قتل "کی تعر یف  ملا حظہ  فر ما ئیں :

"قتل کے  حقیقی  معنی  ہیں (مو ت  فطری  کے علا وہ  کسی اور طریقے  سے ) رو ح  کو جسم  سے جدا  کر دینا خوا ہ ذبح  کی صورت  میں ہو یا کسی اور طریقے  سے ۔"اب تفصیل اساجما ل  کی یو ں ہے کہ "رسل اللہ "دو طبقوں  میں منقسم  ہیں : ایک وہ جن  کو دشمنوں  کے سا تھ  جنگ  کا حکم دیا گیا  تھا ۔دوسرے وہ جو محض  مبلغ  تھے اللہ  تعا لیٰ کی طرف  سے لڑا ئی  کے ما مو ر  نہیں تھے ۔

جہا ں  تک  پہلے  گروہکا تعلق ہے  ان کا قتل  ممکن  نہیں  کیو نکہ  قرآن  مجید  میں  ان کے لیے  غلبہ  ثا بت  کیا گیا  ہے  جو مغلو ب  کی ضد  ہے ۔ چنا نچہ  ارشا د  با ر ی تعا لیٰ ہے :

﴿كَتَبَ اللَّـهُ لَأَغلِبَنَّ أَنا۠ وَرُ‌سُلى...﴿٢١﴾... سورة المجادلة

"اللہ کا حکم  نا طق  ہے کہ میں  اور میر ے  پیغمبر  ضرور  غا لب رہیں گے ۔"

اس سے پہلی آیت  میں ہے :

﴿إِنَّ الَّذينَ يُحادّونَ اللَّـهَ وَرَ‌سولَهُ أُولـٰئِكَ فِى الأَذَلّينَ ﴿٢٠﴾... سورة المجادلة

"جو لو گ  اللہ اور اس کے رسول  کی مخا لفت  کر تے ہیں  وہ نہا یت  ذلیل  ہوں گے ۔"اور مذکو رہ  جملے  کے بعد  ہے :

إِنَّ اللَّـهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ "بیشک  اللہ  زور آور (اور ) زبردست  ہے ۔"

قرآن مجید میں  اکثر  و بیشتر  غلبے  کا اطلا ق  مسح  غلبہ پر  ہے  فر ما ن  با ر ی تعالیٰ ہے :

﴿إِن يَكُن مِنكُم عِشر‌ونَ صـٰبِر‌ونَ يَغلِبوا مِا۟ئَتَينِ ۚ وَإِن يَكُن مِنكُم مِا۟ئَةٌ يَغلِبوا أَلفًا ...﴿٦٥﴾... سورة الانفال

"اگر تم میں  بیس  آد می  ثا بت  قدم رہنے  وا لے ہوں گے  وہ  دو سو کافروں  پر غا لب  رہیں گے  اور اگر  سو 100(ایسے ) ہو ں گے  تو ہزا ر  پر غا لب  رہیں گے ۔" نیز فر ما یا :

﴿فَإِن يَكُن مِنكُم مِا۟ئَةٌ صابِرَ‌ةٌ يَغلِبوا مِا۟ئَتَينِ ۚ وَإِن يَكُن مِنكُم أَلفٌ يَغلِبوا أَلفَينِ بِإِذنِ اللَّـهِ...﴿٦٦﴾... سورة الانفال

"پس  اگر تم سے  ایک سو  ثا بت  قد م  رہنے وا لے  ہوں گے  ۔ تو دو سو پر غا لب  رہیں  گے  اور  اگر  ایک ہزا ر  ہو گے  تو اللہ  کے حکم سے  دو ہزا ر  پر غا لب  رہیں گے ۔"

"سورۃ الرو م  کے آغاز میں ہے ۔

﴿الم ﴿١ غُلِبَتِ الرّ‌ومُ ﴿٢ فى أَدنَى الأَر‌ضِ وَهُم مِن بَعدِ غَلَبِهِم سَيَغلِبونَ ﴿٣ فى بِضعِ سِنينَ...٤﴾... سورة الروم

"الم (اہل )  رو م  مغلو ب  ہو گے  نز د یک  کے ملک   میں  اور وہ  مغلو ب  ہو نے  کے بعد  عنقر یب  غا لب  آ جا ئیں  گے  چند  ہی  سا ل  میں ۔"

اور " سورۃ  البقرۃ  میں ہے :

﴿كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَ‌ةً بِإِذنِ اللَّـهِ...﴿٢٤٩﴾... سورةالبقرة

"وہ کہنے لگے  کہ بسا  اوقا ت  تھو ڑی  سی جما عت  نے اللہ کے حکم  سے بڑی  جما عت  پر  فتح حا صل کی  ہے ۔"

ان کے علا وہ  بھی  بے شما ر  آیا ت ہیں  جو اسی  مفہو م  پر دا ل ہیں  کہ غلبہ سے مرا د  مسلح  غلبہ  ہے جو  کفا ر  کے  سا تھ  جنگ  کے ذر یعہ  حا صل ہو تا ہے ۔ نیز اللہ تعا لیٰ  نے اس با ت کی بھی صرا حت  فر ما ئی ہے کہ مقتو ل  کو غا لب  نہیں کہا  جا سکتا  بلکہ  وہ مغلو ب  ہے ارشا د  ہے :

﴿وَمَن يُقـٰتِل فى سَبيلِ اللَّـهِ فَيُقتَل أَو يَغلِب... ﴿٧٤﴾... سورة النساء

"اور جو شخص  اللہ کی را ہ  میں جنگ  کر ے  پھر  شہید ہو جا ئے یا غلبہ  پا ئے ۔" ان آیا ت  سے معلو م ہو ا  کہ نبی  ما مو ر جہا د  پر قتل  کا  فعل  وا قع  نہیں ہو تا  کیو نکہ  اللہ عز و جل  نے از ل  میں  یہ فیصلہ  لکھ  چھو ڑا  ہے کہ نبی  صلی اللہ علیہ وسلم  مقا تل  غا لب رہے گا اور  اس کے وعدے  میں  تغیر  و تبد ل  نہیں ہو سکتا  ارشا د با ر ی تعا لیٰ ہے :

﴿وَلا مُبَدِّلَ لِكَلِمـٰتِ اللَّـهِ...﴿٣٤﴾... سورة الانعام

"اور اللہ کی با تو ں  کو کو ئی  بد لنے  وا لا  نہیں ۔"

"مز ید  آنکہ  محققین  اہل علم  نے اس با ت  کی بھی  صرا حت  کی ہے  کہ غلبۃ  الا ابنیاء  دو قسمیں ہیں ۔"

دلا ئل  و برا ہین  کے ذر یعہ  غا لب  آنا  یہ تما  م  نبیوں  کے لیے  بلا  تر  دو ثا بت  شد ہ  امر  ہے  البتہ  مسلح  جد و جہد  سے غلبہ  حا صل   کر نا  یہ صرف  ان  پیغمبروں  کے سا تھ  مخصوص  ہے جو ما مو ر  با لقتا ل تھے ۔  اللہ تعا لیٰ  نے  منصو ر  سے مکمل  طو ر پر نفی  کی ہے  کہ وہ  مغلو ب  ہو فر ما یا :

﴿إِن يَنصُر‌كُمُ اللَّـهُ فَلا غالِبَ لَكُم...١٦٠﴾... سورة آل عمران

"اگر  اللہ  تمہا را  مد گا ر  ہے  تو تم  پر  کو ئی  غا لب  نہیں  آسکتا ۔"

مقا تل  سے منقو ل ہے کہ آیت۔( كَتَبَ اللَّـهُ لَأَغْلِبَن)

کا شا ن  نزو ل  یہ ہے  کہ بعض  لو گو ں  نے  کہا : کیا  محمد  صلی اللہ علیہ وسلم   اور اس  کے اصحا ب  یہ سمجھ  بیٹھے  ہیں  کہ وہ  رو م  اور فا ر س  پر ایسے  ہی غا لب  آجائیں  گے  جس طر ح  کہ وہ عر ب  پر غلبہ  حا صل  کر چکے  ہیں ؟  حا لا نکہ روم  اور فا رس  عددی  اور  مسح  قو ت  کے اعتبا ر  سے بے  حد  طا قتور  ہیں  ان پر غا لب  نہیں  آسکتے  ۔  تو اللہ  تعا لیٰ  نے  یہ آیت  نا ز ل  فر ما ئی ۔

اس سے  معلو م ہوا  غلبہ  سے مراد  تلوا ر  اور  ہتھیا ر  کے ذریعہ  غلبہ  ہے  کیونکہ  صورت  سبب  کا  اخرا ج  نا ممکن  ہے بلکہ  اس لحا ظ  رکھنا  ضروری   امرہے ۔اس مسلک  کے بر عکس  امام  ابن  جریر  رحمۃ اللہ علیہ   زیر  آیت :

﴿إِنّا لَنَنصُرُ‌ رُ‌سُلَنا...٥١﴾... سورة غافر

فر ما تے ہیں :"رسول ما مو ر  با لجہا د  کے قتل  سے کو ئی  شے ما نع  نہیں ۔(جامع البيان (ج١٢ جزء ٢٤ ص ٧٤ّ٧٥)اس وقت  اللہ کی طرف سے  منصوص امداد  کو دو اامرو ں  میں  سے ایک  امر  پر  محمو ل  کیا جا ئے گا :

(1)کہ اللہ رسو ل کی  وفا ت کے بعد  اس کی امداد کر ے  وہ اس طرح  کہ دشمن  کو اس کی وفا ت  کے بعد  رسول اللہ  صلی اللہ علیہ وسلم  کے قا تلین پر مسلط  کر دے جو ان  سے انتقا م  لے  ۔جیسے حضرت یحٰیی زکر یا  یسعیا  کے قاتلین پر  بخت  نصر  کو مسلط  کر دیا  گیا تھا ۔

(2)آیت :( إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا)میں لفظ "رسل "  کو خصوص  پر محمو ل  کیا  جا ئے  کہ اس سے مراد  اکیلے  ہما ر ے  نبی  اکرا م  صلی اللہ علیہ وسلم   ہیں  ہما ر ے  شیخ  علا مہ محمد  الا مین الشقیطی رحمۃ اللہ علیہ  نے  اپنی  تفسیر  "اضوا  ء البیا ن  "  میں اس  کا یوں  تعا قب  کیا ہے ۔

(1)یہ کتا ب  اللہ  کے  ظاہر (متبادر الي الذهن)کو بلا دلیل  کتا ب  و سنت  و اجما ع  امت  تر ک  کر نا  ہے  اندر یں  حا لا ت  یہ حکم  لگا نا  کہ مقتول  منصور  ہے اس میں  سخت  بعد  اور عر بی  زبا ن  میں غیر  معروف  ہے قرآن  کو بلا دلیل  اس پر محمو ل  کر نا  ظا ہر  غلطی  ہے  اسی   طرح  لفظ  "رسل " کو بھی  صرف  نبی اکر م  صلی اللہ علیہ وسلم   کی ذا ت  گرا می  پر محمول  کر نا اس بھی سخت  قلق ہے ۔

جہاں  تک تک  تعلق ہے ان  آیا ت  کا  جن  میں   نبیوں  سے عمو می  امداد  کا  وعدہ  کیا گیا  ہے  تو وہ بلا  نزا ع  بر حق  ہیں ۔

(2)اللہ تعا لیٰ نے اپنی  کتا ب  میں مطلق  امداد  پر اکتفا  ء نہیں  کیا  جس  کا مفہو م  پشت  میں  مظلو م  کی فر یا د  رسی  کر نا  ہے بلکہ صراحت  کی ہے  کہ رسولوں  کی امداد  کے  ذر یعہ    غلبہ  کی امداد  ہے  چنا نچہ  فر ما یا :

﴿كَتَبَ اللَّـهُ لَأَغلِبَنَّ أَنا۠ وَرُ‌سُلى...﴿٢١﴾... سورة المجادلة

یہ بھی یا د رہے  غلبہ  جو اللہ  نے قضا ء  قدر  میں رسو لوں  کے لیے  لکھ  چھوڑا  ہے وہ  مطلق  امدا د  سے اخص  ہے  کیو نکہ یہ خا ص  قسم  کی امداد  کا نا م ہے لغت  میں غلبہ  بمعنی  قہر  ہے  اور نصر  بمعنی  مظلو م  کی  اعا نت  کر نا لہذا  اعم  کا بیا ن  اخص  کے سا تھ  ضروری  ہے  اس تو ضیع   سے امام  ابن  جریر  رحمۃ اللہ علیہ   کے  مذکو ر ہ  مسلک  کی کمزوری  بھی ظا ہر  ہو گئی  فتا مل !نیز حضرت عبد اللہ بن عبا س  رضی اللہ تعالیٰ عنہ  اور حسن  بصری  رحمۃ اللہ علیہ   وغیرہ  فر ما تے  ہیں  کبھی  کو ئی  نبی قتل  نہیں  ہوا  ما سوا ئے  اس کے  جس  کو جنگ  کا حکم  نہیں دیا  گیا ۔ ہر  وہ نبی  جس کو جنگ  کا حکم  ہوا  ہے  اس  کی امداد  ہوئی۔(تفسیر  القرطبی :1/378)

لہذا  قرآن  مجید  میں  منصوص  قتل  انبیا ء  محمو ل  ہے  ان نبیوں  پر جنہیں  لڑائی  کا حکم نہیں دیا  گیا تھا  ان کی اکثر یت انبیا ء  بنی اسرا ئیل  سے  تعلق  رکھتی  ہے جیسا کہ  تفا سیر  میں بطو ر  امثلہ  مصرح  ہے قرآن  کر یم  نے بھی  مسئلہ  مذا  کو یہودیوں  کے مظا لم  و جرا ئم  کا سلسلہ  کلا م  میں بیا ن  کیا ہے  وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّمیں بلا وجہ  ارادہ  مقدر  ما ننا غیر  معقول  ہے جبکہ  مقصود  یہا ں  یہود  کے افعال  شنیعہ کی فہرست  پیش  کر نا  ہے ظا ہر  ہے کہ محض ارا دہ قا بل  مذمت  شئی  نہیں  ۔ جب  تک عملی  شکل  میں  ظہو ر  نہ ہو  اس لیے   جن لوگوں  نے بلا وجہ  آیت  ہذا  میں  اردا ہ  مقدر  ما ن  کر  مطللقاً قتل  انبیاء  کے انکا ر  کی سعی  کی ہے  وہ نا قا بل  تسلیم  اور  غیر  درست  نظر  یہ ہے ۔

پھر لفظ "بغیر  حق "  قید  میں  بھی عدم  تقدیر  کا ایما ء  مو جو د ہے  فا فہم!امام قرطبی رحمۃ اللہ علیہ نے یہ بھی سوال  اٹھا یا  ہے کہ  اس کا کیا  جوا ز  ہے  کفا ر  کو کھلا  چھوڑ  دیا ۔وہ انبیاء  کو قتل  کر تے  پھر  یں ؟اس کا جوا ب  انہوں نے یوں  دیا ہے کہ مقصود  اس سے  انبیاء   علیہ السلام   کی کرا مت  اور درجا ت  میں  رفعت  و بلند ی  اور زیا دتی  ہے بندہ  مو من  کی ما نند  جو فی سبیل اللہ  شہادت  کے مقا م  پر فا ئز  ہو تا ہے  یہ کو ئی  رسوائی  کی با ت  نہیں  آخر  میں یہ  بھی یا د رہے  کہ مذکو  کا تعلق  صرف  واقعاتی  صورتوں  سے  ہے  نہ کہ امکا نی  سے  اللہ تعا لیٰ  جملہ  اہل  اسلا م  کو حق  کی پیروی  کی تو فیق  بخشے  آمین !

ھذا ما عندي واللہ اعلم بالصواب

فتاویٰ ثنائیہ مدنیہ

ج1ص269

محدث فتویٰ

ماخذ:مستند کتب فتاویٰ