سرچ انجن کی نوعیت:

تلاش کی نوعیت:

تلاش کی جگہ:

(5) سند میں اسقاط

  • 15034
  • تاریخ اشاعت : 2024-05-25
  • مشاہدات : 1631

سوال

(5) سند میں اسقاط
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حضرت علی رضی اللہ عنہ کی بحالت  رکوع  جو تصدیق  انگشتری  کی رویت  ابو ذر  کتب  قوم میں مسطور ہے ۔اس کی بابت حافظ  ابن حجر  عسقلانی  الکاف  الشاف  فی تخریج  احادیث  الکشاف  میں لکھا ہے کہ  "اسناد ہ ساقط " اگرچہ  کتاب میں مذکور  میں اس کی  سند مذکور نہیں ہے، مگر  ثعلبی نے  اپنی تفسیر  میں سورۃ مائدہ  میں آیت کریمہ "انما وليكم الله "  کی تفسیر  میں سند  اس طرح  لکھی ہے  _ يحيي بن عبدالحميد  الحماني  عن قيس  بن الربيع  عن الاعمش  عن عباية بن ربعي  عن ابن عباس  عن ابي  ذر ۔دریافت  طلب یہ ہے کہ یہ سند  کس وجہ سے ساقط ہے ؟ کیا درمیان کا کوئی راوی  ساقط ہوگیا یا اور کچھ معنی  "ساقط" کے ہیں" اور عبایۃ بن ربعی  کی روایت  ابن عباس  سے صحیح  ہے یا نہیں؟ اور کتب  احادیث  میں ہے یا نہیںَ اور کیا ان کا ترجمہ ہے؟ بحوالہ کتب  جواب تحریر فرمائیے۔


الجواب بعون الوهاب بشرط صحة السؤال

وعلیکم السلام ورحمة اللہ وبرکاته!
الحمد لله، والصلاة والسلام علىٰ رسول الله، أما بعد!

 بیشک یہ روایت  تصدق  انگیشتری کی بہت  سی کتابوں میں مذکور ہے ، لیکن  یہ روایت  مرفوعاً سند صحیح سے مروی  نہیں ہے ۔بلکہ  ٖعیف الاسناد ہے ،اسی واسطے  حافظ  ابن الحجر  نے اس حدیث  کے بارے میں "ساقط"  لکھا ہے 'اور "ساقط" سے مراد  حافظ  ابن حجر  کی  یہ نہیں ہے  کہ اس سند میں کوئی راوی ساقط  ہے' بلکہ  مراد یہ ہے کہ سند  اس حدیث  کی ضعیف  اور ساقط  الاعتبار ہے 'اور "ساقط" کا اطلاق  رواۃ ضعفاء  پر بھی ہوا کرتا ہے۔  حافظ  ذہبی نے  مقدمة الميزان لاعتدال " میں لکھا ہے : واردي  عبارة الجرح  دجال كذاب  اووضاع ‘ ثم  متهم  بالكذب  ’ثم  متروك  وذاهب الحديث  وهالك  وساقط  ‘ثم واه بمرةانتهي مختصراً

اور عبایہ بن ربعی  جن سے اعمش  روایت کرتے ہیں  وہ بہت ضعیف ہے۔  حافظ  ذہبی نے میزان الاعتدال میں لکھا ہے : عباية بن ربعي  من غلاة الشيعة وقال العلاء  بن المبارك : سمعت  ابا بكر بن عباس  يقول  للاعمش :انت  حين  تحدث  عن موسي عن  عباية______ فذكره  فقال :والله مارويته  الا علي وجه  الاستهزاء ّا نتهي

اور علامہ جلال الدین سیوطی نے  ذیل  اللالی  کے کتاب  المناقب میں ایک سند  نقل کیا ہے  اس طور سے : حدثنا قيس  بن الربيع  عن الاعمش  عن عباية بن ربعي  عن ايوب  الانصاري  ان رسول الله صلي الله عليه وسلم  قال  لفاطمة رضي الله عنهما__الحديث ‘ ثم  قال  السيوطي : وقيس بن الربيع  لايحتج  به ّ وعباية بن ربعي ‘ قال  العقيلي : شيلي  غال ملحد

اور میزان الاعتدال میں  ہے: قیس  بن الربیع  الاسدی  الکوفی  ' قیل  لاحمہ:ولم  ترکوا حدیثہ؟ قال: كان  يتشيع ‘ وكان كثير الخطاء  انتهي مختصرا

حاصل یہ کہ  گو قیس  بن الربیع  مختلف  الاحتجاج ہے  مگر  عبايه بن  ربعي  متفق  علي ضعفه ہے ۔اس لیے  روایت  قيس  بن الربيع  عن الاعمش  عن عباية بن ربعي ساقط الاعتبار ہے ۔

 اور کتاب  اسباب النزول  للامام ابي الحسن  الواحدي  میں یہ روایت  دوسری سند  سے مروی ہے ۔ وعبارته  هكذا:اخبرنا ابوبكر  التيمي  قال اخبرنا عبدالله بن محمد  بن جعفر  قال  حدثنا الحسين  بن محمد  عن ابي هريرة قال حدثنا عبدالله بن عبدالوهاب  قال حدثنا محمد  الاسود  عن محمد بن  مروان  عن محمد  السائب  عن  ابي صالح  عن ابن عباس _____ فذكر  الحديث ‘وفي آخره :قال  :ثم  ان النبي صلي الله عليه وسلم  خرج  الي المسجد والناس  بين  قائم  وراكع ‘ فنظر  سائلا فقال :هل اعطاك  احد شيئا؟ قال : نعم  خاتم  من ذهب  من اعطاكه ؟ قال :ذلك  القائم ‘ واوما بيده  الي علي بن ابي طالب  رضي الله عنه ‘ فقال : علي  اي حال اعطاك ؟ قال :اعطاني  وهو راكع ’ فكبر  النبي صلي الله عليه وسلم ’ثم قرا"ومن يتولي الله والرسول  والذين  آمنوا فان  حزب الله هم  الغالبون ّ"

لیکن یہ سند بھی مخدوش ہے ۔محمد  بن مروان  السدي  اور محمد  بن السائب  الكلبي  ضعفاء  میں ہیں ۔علامہ  جلال الدین  سیوطی  نے كتاب الاتقان  في  معروفة علوم  القرآن  النوع الثمانون  في طبقات  المفسرين  میں لکھا ہے :

ومن جيدالطرق عن ابن عباس : طريق  قيس  عن عطاء  بن السائب  عن سعيد  بن جبير  عن ابن عباس ‘ وهذه  الطريق  صحيحة  علي شرط  الشيخين ّ واوهي  طرقه  طريق  الكلبي  عن ابي صالح  عن ابن عباس  ‘ فاذا نظم  الي ذلك  رواية محمد  بن مروان  السدي الصغير  فهي  سلسلة الكذب  وكثير  مايخرج  منها الثعلبي  والواحدي انتهي

اور میزان  الاعتدال میں ہے : محمد  بن مروان  السدي  الصغير’ تركوه واتهمه بعضهم  بالكذب  ’وهو  صاحب الكلبي  ّ قال  البخاري : سكتوا عنه  انتهي

اور میزان الاعتدال میں محمد  بن  السائب  الکلبی  کے ترجمہ میں لکھا ہے :تركه  يحيي وابن  مهدي  ‘ثم قال  البخاري  :قال  علي :حدثنا يحيي  عن سفيان قال  لي الكلبي :كلما حدثتك  عن ابي صالح فهو  كذب  انتهي

اور تفسیر ابن جریر   طبر میں ہے : حدثنا محمد بن الحسين  حدثنا احمد  نم المفضل  ثناء اسباط  عن السدي  قال: ثم اخبرهم  من يتولاهم  فقال : انما وليكم  الله ورسوله والذين  آمنوا الذين  يقيمون  الصلاة وهم ركعون  هولاء  جميع  المومنين  ولكن  علي بن ابي طالب  مربه سائل  وهو  راكع  في المسجد  فاعطاه  خاتمهّ

حدثنا هناد  بن السري  قال  حدثنا عبدالله بن عبدالملك  عن ابي  جعفر  قال: سالته  عن هذه الآية  "انما وليكم  الله ورسوله  والذين   آمنوا الذين  يقيمون الصلاة ويوتون الزكاة وهم راكعون ‘ قلنا من الذين امنوا؟ قال : الذين  آمنوا قلنا: بلغنا امنها انزلت  في علي  بن ابي طالب  قال :علي من الذين  آمنوا
حدثنا ابن وكيع  قال  ثناالمحاربي  عن عبدالله قال  سالت  ابا جعفر  عن قول الله "انما وليكم الله ورسوله___" ذكر  نحو  حديث  هناد عن عبده
 حدثنا اسماعيل  بن اسرائيل  الرملي قال: ثناايوب  بن سويد  قال: ثنا عتبة بن ابي حكيم  في هذه  الآيةانما  وليكم الله درسوله والذين آمنوا"قال :علي بن ابي طالب
 حدثني حارث  قال  ثناعبدالعزيز  قال ثنا غالب بن عبيدالله  قال : سمعت  مجاهدا يقول  في قوله "انما وليكم  الله  درسوله__الآية قال:نزلت  في علي بن ابي  طالب  ‘ تصدق وهو راكع

یہ چار آثار  ہیں  سدی  وابو جعفر  وعتبہ  بن ابی  حکیم  ومجاہد  کے ۔پس  تین آثار اخیزہ سے معلوم ہوا کہ  یہ آیہ کریمہ  حضرت علی رضی اللہ عنہ کی شان  میں نازل ہوئی ہے۔

ھذا ما عندی واللہ اعلم بالصواب

فتاویٰ مولانا شمس الحق عظیم آبادی

ص100

محدث فتویٰ

تبصرے