سرچ انجن کی نوعیت:

تلاش کی نوعیت:

تلاش کی جگہ:

ترک نماز سے خارج از ملت ہونا

  • 13388
  • تاریخ اشاعت : 2024-05-25
  • مشاہدات : 1182

سوال

ترک نماز سے خارج از ملت ہونا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ایک حدیث میں آیا ہے:

 فمن تركها متعمداً فقد خرج  من الملة" –الترغيب والترهيب :٧٩٧ مجمع الزوائد  ٤/٢١٦)

 جس نے عمداً نماز  چھوڑی  تو وہ ہماری حالت ملت سے  خارج  ہوگیا ۔اس حدیث تخریج  درکار ہے ۔


الجواب بعون الوهاب بشرط صحة السؤال

وعلیکم السلام ورحمة اللہ وبرکاته!
الحمد لله، والصلاة والسلام علىٰ رسول الله، أما بعد!

امام طبرانی ؒ نے فرمایا:

" حدثنا يحيي  بن ايوب  العلاف :  حدثنا سعيد بن ابي مريم  : حدثنا نافع بن يزيد : حدثنا سيار( في اصل : سكن ) بن عبدالرحمن  عن يزيد بن قودر (في اصل  :قوذر)عن  سلمة  بن  شريح عن عبادة  بن الصامت قال: اوصانا  رسول الله صلي الله عليه وسلم  بسبع خلال  فقال : لاتشركوا بالله شيئا وان قطعتم  فقد خرج من الملة ‘  والا ترتكبوا لمعصية فانها سخط الله‘ولا تقربواا لخمرفانها راس الخطايا كلها ولا تفروا من  الموت او القتل  وان  كنتم  فيه  ولاتعص  والديك  وان امرك  ان  تخرج  من  الدنيا  كلها فاخرج  ولاتضع عصاك  عن اهلك  وانصفهم  من نفسك "                 ( جامع  المسانید والسنن  لابن  کثیر 7/119ح4867)

اسے  محمد بن نصر المروزی (تعظیم  قدر الصلوۃ 2/889 ح 920، وھو کتاب الصلوۃ لہ) امام بخاری  ( التاریخ الکبیر 4/75 مختصر) ابن ابی حاتم الرازی  (التفسیر 5/1414ح 8058مختصرا)  ہبۃ اللہ الکلائی  (شرح  اصول  واعتقاد اہل السنۃ والجماعۃ 4/822،823 ح 1522) فیما یقال )  نے  سعید بن ابی  مریم المصری : ثقہ  ثبت  فقیہ /تقریب  التہذیب :2286) کی سند سے  روایت  کیا ہے ،ضیاء  المقدسی نے کتاب :الاحادیث  المختارہ(4/287۔288 ح351)میں امام طبرانی  کی سند اور  (ح 350) دوسری  سند سے سعید  بنا بی مریم  سے روایت کیا ہے۔

امام  بخاری  فرماتے  ہیں: "لايعرف  اسناده " اس  کی سند معروف  نہیں ہے۔

 سلمہ  بن  شریح  کو ابن  حبان  نے کتاب  الثقات (4/318) میں ذکر کیا ہے۔

حافظ ضیاء المقدسی  نے اس  کی  حدیث  کو المختارہ میں لاکر صحیح قرار دیا ہے جو کہ  توثیق ہے ۔

یزید بن قودر کو بھی ابن حبان  اور ضیاء  المقدسی  نےثقہ  قرار دیا ہے، باقی  راوی  ثقہ و صدوق ہیں ۔اس لحاظ  سے یہ سند حسن ہے لیکن  شیخ البانی ؒ نے سلمہ  بن شریح  کے بارے  میں  حافظ  ذہبی  کے قول :" لايعرف"( میزان الاعتدال  2/190ت3402) سے استدلال  کرتے  ہوئے  اس روایت  کو ضعیف قرار دیا ہے اور الترغیب  والترہیب  للمنذری  کے تین  معلقین  کا رد  کرتے ہوئے لکھا ہے:

"ولا شاهد لفقرة الخروج  من الملة وغيرها وقد وقع في  مثله  بعض  من نظن  فيه العلم  من الكتاب  المعاصرين "

اور ملت(اسلامیہ )سے خروج  وغیرہ  کے فقرے کا  کوئی شاہد نہیں  ہے، معاصر لکھاریوں  میں سے بعض ( یعنی  الشیخ  عبدالرحمن بن  عبدالجبار الفرایوائی  ۔الہندی) جن  کے علم  کے بارے میں ہم ( حسن) ظن  رکھتے  ہیں اسی خطا میں گرگئے ہیں ( یعنی اس روایت کو شواہد کی وجہ سے صحیح قراردیا ہے حالانکہ  یہ روایت  ضعیف ہے۔) (ضعیف الترغیب والترہیب  1/161، تحت ح300)

 تنبیہ : حافظ اس کی صرف ایک ہی  سند ہے ممکن  ہے کہ ان کی  مراد یہ ہوکہ  "باسنادین  عن  سعید بن ابی مریم "واللہ اعلم۔اب اس حدیث کے شواہد کاجائزہ  درج  ذیل ہے:

1)عن ابي الدرداء قال: اوصاني  خليلي صلي الله عليه وسلم  ان لا تشرك  بالله شيئا وان قطعت وحرقت  ولاتترك  صلوة  مكتوبة  متعمداً ‘ فمن  تركها فقد برئت منه الذمة  ولا تشرب  الخمر فانها مفتاح  كل  شرّ

سیدناابوالدرداء رضی اللہ عنہ سے مجھے  میرے خلیل  نبی ﷺ نے وصیت  فرمائی : یہ کہ  اللہ کے  ساتھ کسی کو شریک  نہ ٹھہراناگرچہ  تمہارے  ٹکڑے ٹکڑے  کردیے  جائیں اور  تمہیں جلا دیاجائے تو بھی فرض نماز ترک نہ کرنا۔ جس نے  اسے (نمازکو) چھوڑدیا تو  وہ ذمے  سے بری  ہے۔شراب  نہ پینا  کیونکہ ہر برائی کی جڑ یہی ( شراب) ہے (سنن ابن ماجہ :4034/3371مختصرا وسندہ  حسن  وحسنہ  البوصیری وقال  الالبانی  فی الاول ؒ حسن  " فی الثانی "صحیح " یعنی  بشواہدہ)

2)     عن اميمة  مولاة  رسول الله صلي الله عليه وسلم  عن رسول الله صلي الله عليه وسلم  :قال لاتشرك  بالله شيئا وان قطعت  وحرقت  بالنار ّ ولا تعصين  والديك  وان امرال  ان  تخلي  عن اهلك  ودنياك  فتخله  ولاتشربن خمرا فانها  راس كل  شرولا تتركن  صلوة  متعمدا فمن  فعل  ذلك  باء سخط  من الله  وماواه جهنم وبئس المصير ولاتزدادن  في تخوم  ارضك  فمن فعل  ذلك  ياتي  به علي  رقبته  يو م القيامة  من مقدار سبع ارضين  وانفق علي اهلك  من طولك ‘ ولاترفع عصاك عنهم  واخلفهم  في الله "

(الطبرانی  فی الکبیر 24/ 190 ح 479 وقال  الہیثمی : وفیہ  یزید بن  سنان  الرھاوی  وثقہ وغیرہ  تضعیفہ وبقیہ  رجالہ  ثقات ، مجمع الزوائد 4/ 217)

 یزید بن سنان  الرہاوی  ضعیف قراردیا ہے ۔

3)     عن معاذ بن جبل  رضی اللہ عنہ  عن  رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم قال: لاتشرک  باللہ وان  قتلت وحرقت ولاتعقن  والدیک  وان  امرک ان تخرج  من اھلک  ومالک ولا تترکن  صلوۃ  مکتوبة متعمدا فان  من ترك  صلوة  مكتوبة  متعمدا فقد برئت  منه ذمة الله  ولا تشربن  خمرا فانه  راس كل  فا حشة واياك  والمعصية  حل  سخط الله  عزوجل  واياك  والفرار من  الزخف  وان هلك  الناس واذا اصاب  الناس موتان  وانت  منهم  فاثبت  و انفق علي  عيالك  من طولك ولاترفع عنهم عصاك  ادبا واخفهم  في الله "

(احمد  5/238ح 22425)

 یہ روایت  منقطع ہونے کی وجہ  سے  ضعیف  ہے۔حافظ  المنذری نے کہا:

 فان  عبدالرحمن  بن  جبير بن نفير لم  يسمع من معاذ" (الترغيب  والترهيب  ١/٣٨٣ ح٨-٧)

المعجم الکبیر للطبرانی (20/82/ ح 156) میں اس مفہوم  لہ دوسری  سند بھی  ہے جس میں عمر بن واقد ہے جس کے بارے  میں حافظ  ہیثمی  نے کہا : وهو كذاب "( مجمع  الزوائد 4/215) اور ابن حجر نےنے کہا : " متروک " (التقریب :5132)

4) مكحول  عن  ام ايمن  رضي الله عنها انها سمعت رسول الله صلي الله وليه وسلم  يوصي  بعض  اهله  فقال: لاتشرك  (بالله  شيئا وان  قطعت او حرقت بالنار  ولا تفر يوم  الزحف وان اصاب الناس موت  وانت  فيهم  فاثبت  واطع والديك  وان امراك وان تخرج  من مالك  ولا  تترك الصلوة  متعمداً فانه  من ترك الصلوة  متعمدا فانه  من ترك الصلوة  متعمدا فقد برئت  منه ذمة الله ّاياك  والخمر فانها مفتاح  كل شر واياك  والمعصية  فانها تسخط الله ّ لاتنازع الامر اهله وان رايت  ان لك ‘ انفق علي اهلك  من طولك  ولاترفع عصاك  عنهم  واخفهم   في الله عزوجل ))

(  مسند عبد  بن  حمید المنتخب  :1592،والفظ لہ  ،احمد 6/421 ح27908 مختصرا والبیہقی  7/304)

 یہ روایت منقطع ہے  حافظ  ابن السکن نے کہا:

" هو مرسل  لان  مكحولا لم يدرك  ام ايمن " (الاصابة  ٤/٢٤٣ت١١٢)

 تاريخ  ومشق لابن عساكر (٦٥/170)  میں اس روایت  کی سند مکحول  وسلیمان بن موسی  عن ام ایمن  سے ہے ۔ یہ سند بھی  منقطع  اور ضعیف ہے

4)     عن ابي ريحانة بلفظ:  لا تشرك  بالله  شيئا وان  قطعت  وحرقت بالنار واطع والديك  وان امراك  ان تخلي من اهلك  ودياك  ولاتدعن  صلوة  متعمدا فان  من تركها فقد برئت منه ذمة  الله وذمة الرسوله  ولا تشربن  خمرا فانها راس كل خطيئة  ولا تزدادن في  تخوم  ارضك  فانك  تاتي  بها  يو م القيمة  من مقدار سبع  ارضين  ( اتحاف  السادة  المتقين  ٢/٣٩٢)

  مجھے اس روایت کی  سند کہیں نہیں ملی ۔ایسی بے سند روایات  مردود  کے حکم میں ہوتی ہیں۔ اس تفصیل  سے معلوم  ہوا کہ  " فقد خرج  من الملة"  کے الفاظ   صر ف  عبادہ  بن صامت رضی اللہ عنہ  والی روایت ہی میں ہیں ، دوسری روایت میں نہیں،اس  جواب کے  شروع میں یہ تحقیق  گزرچکی  ہے کہ سیدنا عبادہ بن الصامت  رضی اللہ عنہ  کی سند  حسن ہے ۔

 تنبیہ1) المعجم الاوسط للطبرانی (4/ 211ح 3376) کی ایک روایت  میں آیا ہے  کہ  رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ( من ترك  الصلوة  متعمدا فقد كفر جهارا)

  اس روايت کے راویوں  پر مختصر تبسرہ درج ذیل  ہے :

1)     جعفر( بن محمد  الفریابی ): كان ثقة  امينا حجة  ( تاریخ بغداد 7/200ت 3665)

2)    محمد بن ابی  داود الانباری : اس  کے حالات نامعلوم ہیں  شیخ  البانی ؒ کا یہ خیال  ہے کہ یہ شخص کتاب کتاب الثقات لابن حبان (9/95) اور  تہذیب  التہذیب  (9 /177ت 312) کا راوی  محمد  بن ابی  داوددالحرانی  ہے (السلسلہ  الضعیفۃ  6/ 12 ح  2508) ابن الحرانی  کی وفات  213ھ ہے  ۔ تہذیب  الکمال  16/ 324 ) جبکہ  جعفر الفریابی  کی  پیدائش 207ھ  میں یعنی  الحرانی  کی وفات کے بعد  شروع کی تھی ۔لہذا یہ ظاہر  ہے کہ  ابن ابی داود کوئی دوسرا شخص ہے ۔الحرانی کے شیوخ   میں ہاشم  بن القاسم  کا کوئی ذکر نہیں ہے۔

3)    ہاشم  بن القاسم :ابو النضر  ثقة  ثبت ( التقريب  :٧٢٥٦)

4)    ابو جعفر الرازي : حسن  الحديث  ‘ وثقه  الجمهورّ

 ( ديكهے  تسہیل  الحاجۃ :  70 ونیل المقصود  :1182)

لیکن   اگر وہ ربیع انس سے روایت  کرے  تو لوگ  اس کی روایت  سے بچتے ہیں ۔ ( الثقات لابن حبان  4/328)

 یعنی  ابو جعفری  الرازی  کی ربیع بن انس سے روایت  ضعیف  ہوتی ہے۔

5)     ربیع بن انس : حسن  الحديث  ہیں ( نیل  المقصود 1/47 ح 1182)

6)     انس  بن مالک  رضی اللہ عنہ  مشہور صحابی ہیں ۔

اس تفصیل  سے معلوم ہوا کہ یہ روایت ضعیف ہے ۔

تنبیہ  2: عبادہ بن الصامت  رضی اللہ عنہ  والی روایت  میں " فمن تركها متعمدا فقد خرج  من الملة "  كے الفاظ   کا مطلب یہ ہے کہ  اگر کوئی شخص مطلقا نماز  (الصلوۃ) پڑھنا چھوڑدے کبھی نہ پڑھے  تو یہ شخص نلت سے  خارج  ہوجاتا ہے  ، معلوم  ہوا کہ  جو شخص سستی وغیرہ   کی وجہ سے کبھی  کبھار نمازیں نہیں پڑھتا تو ایسا شخص یہاں مراد نہیں ہے ۔

ھذا ما عندی واللہ اعلم بالصواب

فتاویٰ علمیہ (توضیح الاحکام)

ج1ص389

محدث فتویٰ

تبصرے