سرچ انجن کی نوعیت:

تلاش کی نوعیت:

تلاش کی جگہ:

(75) رزق کے حصول کے لیے انسانی محنت

  • 12801
  • تاریخ اشاعت : 2024-05-25
  • مشاہدات : 1702

سوال

(75) رزق کے حصول کے لیے انسانی محنت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رزق کے حصو ل  میں انسا ن کس حد  تک مختا ر  ہے ؟رزق  میں  زیادتی و کمی  تقدیر  پر منحصر  ہے ؟ یا انسا ن  کی کو شش  کا عمل  دخل  ہے ؟

٭سوال یہ ہے کہ بندہ  پر کسب رزق  ومعا ش ضروری ہے ؟رزق انسا ن  کی قسمت  تقدیر  میں لکھا  جا چکا  ہو تا ہے انسا ن اگر  کو شش  بھی کر ے  تو وہی  حا صل  کر سکتا ہے  جواس  کی تقد یر میں لکھا جا چکا ہے  امام غزا لی  رحمۃ اللہ علیہ اپنی  تا لیف  " منہا ج  العا بدین :230،اردو  تر جمہ  مو لا نا  محمد ذکر یا "میں لکھتے ہیں :

(1)-’’ مكتوب علي ظهر الحوت والثور رزق فلان بن فلان فلا يزدادالحريص الا جهدا’’

(2)-(الرزق مقسوم مفروغ منه وليس تقوي تقي بزائده ولا فجور فاجر بتاقصه ’’)(ص:194)

احا دیث  سے ثا بت  ہے  کہ رزق  کا بڑھنا  اور کم  ہو نا  انسا ن  کے اعما ل  کے سا تھ  وابستہ ہو تا ہے  جس طرح  روا یت  میں آتا  ہے ۔

(من سره ان يبسط الله  رزقه وان ينساله من اثره فليصل رحمه)(صحيح البخاري كتاب البيوع باب من احب البسط في الرزق (2067)(الحدیث)

رزق  میں فراخی  ووسعت  ہر انسا ن  کا فطر ی  حق ہے مگر  ہزار  کو شش  کرے  نتیجہ  اس کی تقدیر  کے مطا بق  ہو تا  ہے  امام  غزا لی  رحمۃ اللہ علیہ  کی بیا ن  کر دہ  روا یت  کے مطا بق  مگر  دوسر ی  حدیث  میں رزق  کا بڑھنا  اور  کم  ہو نا انسان  کے اعمال  سے وابستہ  نہیں ہے ۔مو من  اور غیر  مسلم  کی  کو ئی تمیز  نہیں ۔ رزق  دینا اللہ  پر فر ض  ہے اسی  طرح  امام  غزا لی  رحمۃ اللہ علیہ   نے (ص:199،ایضاً)میں روا یت  بیا ن کی ہے  ۔

(اربعة قد فرغ منهن الخلق والخلق والرزق والاجل ’’)


الجواب بعون الوهاب بشرط صحة السؤال

وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته!

الحمد لله، والصلاة والسلام علىٰ رسول الله، أما بعد!

انسا نی رزق محدو د مقسوم  ہے  مکتو ب  میں  ذرہ بھر  کمی  و بیشی  واقع  نہیں ہو سکتی ۔ اور جن  احا دیث  میں  بعض  اعما ل  خیر کی بنا  پر رزق  میں  زیا دتی  کا ذکر  ہے یہ بھی  تقدیر  کا حصہ  ہے ۔انسا ن کو چو نکہ  مکتو ب  کا علم  نہیں  بلکہ  اس با ت  سے بھی  لا علم  ہے کہ  کل اس نے  کیا  کچھ  کر نا  ہے اس بنا پر اس کو اعما ل  میں سعی  کا حکم  ہے اللہ  ر ب العزت  نے "سور ۃ  الانعا م " میں ان  مشر کین  کی  پر  زور  تر دید کی ہے ۔جنہوں  نے شر کیہ  افعا ل  کے لیے ۔مشیت  الہیٰ  کو وجہ  جوا ز  بنا نا چا ہا   وجہ  ابطا ل  یہ ہے کہ اگر  یہ دلیل  و حجت  ان  کے لیے  نفع  بخش  ہو تی  تو اللہ  ان کو  متنو ع  عذا ب  میں مبتلا  نہ کر تا  بلکہ  فر ما یا :

﴿حَتّىٰ ذاقوا بَأسَنا...١٤٨﴾... سورة الاانعام

بعض  روا یا ت  میں  وا رد  ہے کہ تم  میں سے  ہر ایک  کا جنت  اور دو زخ  میں ٹھکا نہ  لکھا ہوا  ہے صحا بہ  کرا م  رضوان اللہ عنھم اجمعین  نے عرض کی کیا  ہم عمل کر نا چھو ڑ دیں ۔ صرف  تقدیر  پر بھرو سہ  و اعتما د  کر کے  بیٹھ  جا ئیں ؟تو آپ  صلی اللہ علیہ وسلم  نے فر ما یا :ایسا مت  کرو ۔

(اعملوا فكل ميسر لما خلق له) صحيح البخاري كتاب القدر باب جف القلم علي علم الله (٦٥٩٦)  وصحيح مسلم (٦٧٣١)

"یعنی ہر  ایک کے لیے  وہ شی  آسان  ہے جس  کے لیے  وہ پیدا  ہوا ہے ۔"

سوال میں مشا ز  الیہ  آثا رو  اقوال  میں بھی  تقریباً اسی  امر  کی وضا حت  ہے قضا ء قدر  سے کو ئی  شی خا ر ج  نہیں ۔ماشاء الله كان وما لم يشالم يكن

حا فظ ابن حجر  رحمۃ اللہ علیہ   فر ما تے ہیں :

(فالذي في علم الله لا يتقدم ولا يتاخر والذي في علم الملك هو الذي يمكن فيه الزيادة والنقص واليه الاشارة بقوله  تعاليٰ(( يَمْحُو اللَّـهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ)) فالمحو والاثبات  بالنسبة لما في علم الملك وما في ام الكتاب هوالذي في علم الله فلا محو فيه البتة ويقال له : القضاء المبرم ويقال  لاول : القضاء المعلق ’’)(فتح البا ر ی :1/417)

ھذا ما عندي واللہ اعلم بالصواب

فتاویٰ ثنائیہ مدنیہ

ج1ص254

محدث فتویٰ

تبصرے